Zarejestruj się i uzyskaj dostęp do licznych narzędzi

Szwajcaria: Obecne prawo o ochronie danych ma bezpośrednie zastosowanie do sztucznej inteligencji

17/11/2023

Szwajcarski organ ochrony danych FDPIC wskazał, że ustawa o ochronie danych osobowych obowiązująca od 1 września 2023 r. ma bezpośrednie zastosowanie do przetwarzania danych w oparciu o sztuczną inteligencję.


Szwajcaria: Obecne prawo o ochronie danych ma bezpośrednie zastosowanie do sztucznej inteligencji

Szwajcaria: Obecne prawo o ochronie danych ma bezpośrednie zastosowanie do sztucznej inteligencji

W związku z szybkim wzrostem liczby procesów przetwarzania danych w oparciu o sztuczną inteligencję szwajcarski organ ochron danych podkreśla, że niezależnie od podejścia przyjętego w odniesieniu do przyszłych regulacji, należy przestrzegać już obowiązujących przepisów o ochronie danych. Federalna ustawa o ochronie danych (FADP) jest neutralna pod względem technologicznym, a zatem ma bezpośrednie zastosowanie do przetwarzania danych w oparciu o sztuczną inteligencję. Z tego powodu FDPIC przypomina producentom, dostawcom i operatorom aby przy opracowywaniu nowych technologii i planowaniu ich wykorzystania pamiętali o obowiązku prawnym zapewnienia osobom, których dane dotyczą, prawa do samostanowienia cyfrowego.

W świetle wymogów FADP producenci, dostawcy i operatorzy systemów sztucznej inteligencji muszą w przejrzysty sposób informować o celu, działaniu i źródle danych przetwarzanych przez sztuczną inteligencję. Prawo do przejrzystości jest ściśle związane z prawem osób, których dane dotyczą, do wniesienia sprzeciwu wobec zautomatyzowanego przetwarzania danych lub do żądania, aby zautomatyzowane decyzje indywidualne były kontrolowane przez człowieka – jak wyraźnie przewidziano w FADP. W przypadku inteligentnego modelu językowego, który komunikuje się bezpośrednio z użytkownikiem, użytkownik ma prawo wiedzieć, czy mówi lub pisze do maszyny i czy dane, które wprowadził do systemu, są dalej przetwarzane w celu ulepszenia programów samouczących się maszyny lub w innych celach. Podobnie korzystanie z programów, które umożliwiają fałszowanie twarzy, wizerunków lub komunikatów głosowych osób możliwych do zidentyfikowania, musi być wyraźnie rozpoznawalne i możliwe do zidentyfikowania – pod warunkiem, że w konkretnym przypadku takie użycie nie okaże się całkowicie niezgodne z prawem ze względu na zakazy karne.

30 października 2023 r. prezydent USA Joe Biden podpisał rozporządzenie wykonawcze stanowiące pierwszy krok w kierunku regulacji sztucznej inteligencji (AI). W UE trwają prace nad "AI Act", czyli rozporządzeniem UE dotyczącym sztucznej inteligencji.

 

Więcej: https://www.edoeb.admin.ch/edoeb/fr/home/kurzmeldungen/20231109_ki_dsg.html

 

Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o naszych publikacjach w www.odoserwis.pl dołącz do nas:

Facebook https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/

Linkedin https://www.linkedin.com/company/odoserwis-pl/

 

-----------------------------------------------------

Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl

 

Komisja Europejska uznała TEMU za bardzo dużą platformę internetową (VLOP). A to oznacza dla Temu dodatkowe obowiązki
Komisja Europejska uznała TEMU za bardzo dużą platformę internetową (VLOP). A to oznacza dla Temu dodatkowe obowiązki
Uzależniające wzorce w internecie mogą być nie tylko szkodliwe, ale też niezgodne z DSA
Uzależniające wzorce w internecie mogą być nie tylko szkodliwe, ale też niezgodne z DSA
Europejska Rada Ochrony Danych wezwała do rozszerzenia roli organów ochrony danych w regulacji sztucznej inteligencji
Europejska Rada Ochrony Danych wezwała do rozszerzenia roli organów ochrony danych w regulacji sztucznej inteligencji